+36 70 946 55 91 info@drfabiangergo.hu

Gyökérkezelés

Előzmények, prevenció

Gyökérkezelésre akkor van szükség, ha a fogszuvasodás olyan kiterjedésű, hogy eléri a fogbelet. Ilyenkor a baktériumok bejutnak a fogbélbe, más néven pulpába, ahol gyulladás alakul ki, majd elhal a fog. A fog gyökércsúcsa körül kialakul egy krónikus gyulladás. Ez a folyamat lehet fájdalommentes,
de járhat ráharapási érzékenységgel, lüktető, kisugárzó fájdalommal.

Fontos megjegyezni, hogy rendszeres fogászati szűrővizsgálattal elkerülhetjük e nagy fájdalmakkal járó
állapotot.

Kisebb szuvasodásokat tudunk kezelni fogtöméssel, illetve abban az esetben, ha a
fogszuvasodás már eléri a fogbelet, de még nem okoz tüneteket teljesen fájdalommentes lehet a
gyökérkezelés. Ebből is látható, milyen fontos a rendszeres ellenőrzés.

A gyökérkezelés menete

A gyökérkezelés egy nagy precizitást igénylő fogmegmentő folyamat. A kezelés során első alkalommal megnyitjuk a fogbelet és a gyökércsúcsig kitisztítjuk a gyökércsatornákat, kifertőtlenítjük azokat. Feltágítjuk a gyökércsatornákat, alkalmassá téve őket a gyökértömésre.

Ezt a munkamenetet kézi és modern gépi gyökértágító készülékkel végezzük a kezelés hosszának csökkentése és a minőség növelésének céljából. Az első alkalom végeztével általában gyógyszeres gyökértömést helyezünk a gyökércsatornákba, így nyugtatva a fogat.
Végleges gyökértömést 2-3 hét panaszmentesség esetén teszünk a fogba, így hermetikusan lezárjuk
azt a baktériumok elől.

Gyökérkezelt fogak végleges ellátása

Az egyik legfontosabb kérdés, miután megmentettük gyökérkezeléssel a fogat, hogy mi legyen a végleges ellátás a fog koronai szintjén.

Cél az időtálló megoldás, mely egyéni mérlegelést, konzultációt igényel. Különböző tanulmányok mutatnak rá a gyökérkezelt fogak törékenységének okára. Mivel a fog nem él, nem olyan mértékben jelzi számunkra az ingereket, mint az élő fogak. Így előfordul, hogy a kelleténél nagyobb erővel harapunk a foggal.

Másik veszélyes tény, hogy általában azokat a fogakat kell már gyökérkezelni, amelyekben nagy mértékű szuvasodás alakult ki, a fog koronai része hiányos. A maradék foganyaghoz viszonyítva egy aránytalanul nagy töméssel hosszú távon rizikós a fog épsége. Kedvezőtlen irányú rágóerők esetén törés, repedés fordulhat elő, mely szerencsétlen esetben a fog
elvesztését is jelentheti! Mi a megoldás? Abban az esetben, ha csak kis kiterjedésű a fogkoronai defektus, lehetőség van fogtöméssel ellátni a fogat.

Egyéb esetben a hosszú távú siker érdekében fix pótlás készítése javasolt. Ez lehet betét (inlay, onlay), korona, vagy csapos korona. A rágás során képződő erők egyenletesen oszlanak el a fogon, így nem kell attól félnünk, hogy a tömésre gyakorolt erő kitöri a maradék foganyagot, biztonságban tudhatjuk fogunkat.