+36 70 946 55 91 info@drfabiangergo.hu

Implantáció

Az implantációról

A fogászati implantáció az egyik legmodernebb rutinszerű eljárás a hiányos fogazat esztétikai és funkcionális helyreállításában.

Az implantációs eljárás során a hiányzó fog vagy fogak helyére implantátum, azaz műgyökér kerül. E technika lehetővé teszi az egyszeres, többszörös, vagy teljes foghiány megoldását is.
Az implantátumot a csontba helyezzük, így alapvető feltétel, hogy biológiailag biztonságos anyagból készüljön, ami jelen esetben a titán. A beültetett implantátumra/implantátumokra készül a későbbiekben a fogpótlás, mely esettől függően lehet korona, hídpótlás, vagy kivehető pótlás is.

Kezdeti lépések

A kezelés első lépéseként a szakorvosnak fel kell mérnie a szájüregi helyzetet, hogy adottak-e a feltételek az implantációra. A felmérés során kiderül, milyen kiegészítő kezelések válhatnak szükségessé a sikeres műtéthez (fogkőeltávolítás, csontpótlás stb.).
A vizsgálat során felmérjük a páciens alapállapotát, a fogak állapotát, a csontszerkezetet. Ehhez nyújt segítséget a rendelőben azonnal elvégezhető digitális panoráma röntgen illetve a 3 dimenziós CT
felvétel (Cone Beam CT).

A felvételek és az állapotfelmérés alapján, személyre szabottan készül el az egyéni kezelési terv, a pácienssel kooperálva. Rendelőnkben kizárólag prémium minőségű, anyagát tekintve örök garanciás implantációs rendszerekkel dolgozunk melyről a beteg részletes tájékoztatást kap a szájsebészeti konzultáció során.

Az implantációs műtéttől a fogpótlásig

A műtét helyi érzéstelenítésben történik, a beavatkozás gyakorlatilag fájdalommentes. A műtét időtartama a beültetendő implantátumok számától és az egyéb kezelések (pl. csontpótlás) szükségességétől függ, de döntő többségben egy órát vesz igénybe. Közvetlenül a műtét után enyhe fájdalom, esetenként duzzanat jelentkezhet, ami jegeléssel és
fájdalomcsillapító szedésével kontrollálható és pár nap alatt elmúlik. A beavatkozás után 7-12 nappal történik a varratszedés.

Az implantációs-, illetve csontpótló műtétek utáni teendőket megtalálja a dokumentumtárban.

A műgyökerek beültetése után általában 3 hónapig tart a gyógyulási idő, mely során az implantátum becsontosodik, direkt kapcsolat alakul ki a csont és az implantátum között, amely lehetővé teszi az implantátum terhelését.

Attól függően, hogy az implantátum ínyen keresztül (gyógyulási csavarral), vagy íny alatt gyógyult, szükség lehet a pótlás készítés előtt az implantátum fej felszabadítására, ennek átlagosan 1-2 hét a gyógyulási ideje. Ez után készül el a végleges pótlás (lásd még Implantációs Fogpótlások fejezet). A
gyógyulási idő alatt ideiglenes pótlással orvosolható a foghiány.

Azonnali implantáció

Bizonyos esetekben, mikor el kell távolítanunk egy fogat lehetőségünk adódik azonnali implantációra.
Ez azt jelenti, hogy az eltávolítandó fog helyére azonnal ültetünk be implantátumot, tehát nem várjuk meg a 2-3 hónap gyógyulást. Ennek a beavatkozásnak az az előnye, hogy kedvez az esztétikai szempontoknak, a csontkontúr ebben az esetben tartja meg leginkább eredeti formáját és rövidül a kezelési idő, mire végleges pótlást készíthetünk. Főleg esztétikai régióban alkalmazzuk ezt az eljárást fent sorolt előnyei miatt.

Utógondozás

A tökéletes és tartós eredmény a megfelelő tervezés-kivitelezés mellett azonban az utógondozáson is múlik. Az implantáció rizikója, hogy a műgyökér nem csontosodik be, illetve lebontódhat a csont az implantátum nyaka körül (ugyanolyan módon, mint a fogágybetegség során egy természetes fognál)
gyulladásos folyamatok által. Ez megfelelő szájhigiénia fenntartása és rendszeres – félévenkénti – fogorvosi kontroll mellett elkerülhető!

Implantátumok tisztítása

Az implantátumok fokozott szájhigiéniát, rendszeres és speciális tisztítást igényelnek. Akárcsak a saját fogaink körül, az implantátumok mellett is fontos a megfelelő ínytapadás, mely védi a műgyökeret a különböző pathogén baktériumoktól. Az egészséges íny tehát egy védelmi kapu a fogunk, vagy implantátumunk körül.

Amennyiben gyulladt az ínyünk, nem nyújt megfelelő védelmet és gyulladás alakul ki, mely vérzéssel, duzzanattal jár. Ez hosszú távon fogágybetegséget okoz. Krónikus ínygyulladáshoz,
csontlebontódáshoz, kezeletlen esetben a fogunk elvesztéséhez vezet. A fogimplantátumok saját fogainknál is érzékenyebb rendszerek, implantátumaink körül a folyamat hasonlóan alakul ki.

Megfelelő tisztítással ezek a kórképek megelőzhetőek, elkerülhetőek! Az implantátumok körül lágyszövetek egészsége fontos a hosszú távú sikerhez. Használjon fogköztisztító kefét, fogselymet, szájzuhanyt!

Professzionális szájhigiéniés kezeléseink során pácienseink egyénre szabott szájápolási tanácsadásban részesülnek.

Fél évente jelentkezzen kontrollra és röntgen felvételen ellenőrizzük implantátumait. Vegyen részt szájhigiénés kezelésen, így fenntarthat egy megfelelő szájüregi környezetet implantátumai számára!